Context, Inputs, Proces, Outputs. Tradus? 3MPV
Într-o țară în care antreprenorii se plâng că găsesc din ce în ce mai greu oameni competenți în departamente cheie, iar tinerii de astăzi sunt produsul sistemului educațional oferit de stat, premiza de la care plecăm este aceea că educația oferită de stat este lenta și neadaptată timpurilor noastre. Mă pasionează educația și progresul adus de educație. Am studiat îndeaproape sistemul educațional finlandez, unul dintre cele mai performante sisteme și am tras câteva concluzii.
Ce înseamnă educația de fapt?
Conform DEX “EDUCÁȚIE s. f. 1. Fenomen social fundamental de transmitere a experienței de viață a generațiilor adulte și a culturii către generațiile de copii și tineri, abilitării pentru integrarea lor în societate. 2. Cunoașterea bunelor maniere și comportarea în societate conform acestora. ◊ Loc. vb. A face educație cuiva = a educa pe cineva. ◊ Educație fizică = ansamblu de exerciții corporale, practicate în școli și universități, destinat întreținerii calităților fizice ale organismului. [Var.: (înv.) educațiúne s. f.] – Din fr. éducation, lat. educatio, -onis.”
Traducem.
Educația are un scop, scopul de a transmite experiențe cu scopul de a integra tânărul, viitorul adult în societate. Actul educațional înseamnă să transmiți, dar mai important să urmărești că ceea ce transmiți să găsească relevanță în societate. Dacă societatea s-a schimbat, iar tu transmiți ceea ce transmiteai și acum 30 de ani, înseamnă ca educi?
Dacă astăzi România arată diferit față de acum 30 de ani, daca în societate se cer anumite abilități, iar în școală nimeni nu îmi transmite aceste experiențe, înseamnă că școala mă educă?
Educația trebuie să fie adaptată elevului. CONTEXT.
Fiecare elev este unic, provine din medii diferite, cu sau fără acces la internet, cu sau fără părinți, cu sau fără mofturi, cu sau fără cărți citite, cu sau fără cadouri de la Moș Crăciun, cu sau fără masă caldă la prânz. Educația înseamnă să înțelegi subiectul. Daca vrei să educi cu adevărat, înțelege subiectul. Înțelege din ce experiențe este format elevul din fața ta. Înțelege cât de repede poate învăța. Înțelege cât de ușor poate pune în practică. Educația trebuie să transmită informații relevante.
INPUTS.
Daca educația are ca scop să formeze tinerii pentru adaptarea lor în societatea de mâine înseamnă că într-o societate dinamica și educația trebuie să fie la fel. Acum 30 de ani nu aveam Facebook, Instagram, Youtube, AI (inteligență artificială), telefoane cu touchscreen, internet, laptopuri, vacanțe cu avionul, salarii medii de 4000 lei net, ADS, etc. Dacă astăzi le avem, trebuie ca și educația să se adapteze. Altfel, experiențele predate în școli nu vor fi relevante în societatea de astăzi. Educația trebuie să aibă un mod de transmitere a experiențelor.
PROCES.
La vremuri noi, metode noi. Vrei să atragi atenția tinerilor, folosește-te de metode noi, adaptate vremurilor noastre. Metoda de învățare prin dictare, scriere, memorare sunt clar învechite. La un click distanța ai acces la orice informație pe internet. Trebuie doar să știi să faci diferența dintre informație de calitate și informație proastă, iar mai apoi să o aplici. În proces, metoda de predare trebuie adaptată vremurilor. Trebuie ca subiectul să fie implicat în actul educațional și nu plictisit.
Educația trebuie să aibă o verificare a abilităților dezvoltate.
OUTPUTS.
Educația nu trebuie să verifice abilitatea de a memora. E învechită. Educația trebuie să îmi dea acele skilluri pe care le voi folosi în viața de zi cu zi. Educația trebuie să mă pregătească pentru viață. Daca în urma educației nu am dezvoltat abilitatea de a mânca ce trebuie, când trebuie, de a manageria timpul pe care îl am dispoziție corect, de a înțelege măcar ce mă pasioneaza în viața asta, atunci educația nu își atinge scopul.