Este o mare bucurie când vezi ca la nivel local mai sunt cadre didactice care excelează în ceea ce fac și sunt iubite de către elevi. Un astfel de exemplu este dna Ligia Mînican, profesor în cadrul Colegiului Național Mihai Viteazu Turda.
Profesor de 10- este distincția primită de îndrăgita profesoară în cadrul Galei elevului reprezentant.
Pentru că ținem la valorile locale și promovăm frumosul și binele am luat legătura cu dna profesoară, Ligia Mînican, pentru a ne oferi câteva răspunsuri cu privire la distincția primită la Gala Elevului Reprezentant
Adrian Soporan: Să ne spuneți câteva detalii despre d-voastră…
Ligia Mînican: Predau de 25 de ani (un sfert de secol) biologia elevilor de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Turda, un liceu cu un istoric puternic de promovare a științei în educație. De-a lungul anilor, am avut colaborări deosebite cu elevi capabili de performanță care au reușit să se remarce la etape naționale și internaționale ale Olimpiadei de biologie. În ultimii 10 ani, an de an, sprijin participarea echipelor de elevi clujeni la competiția ICYS – International Conference of Young Scientists, încurajându-i pe aceștia să dezvolte proiecte inovatoare, dovadă că aceste proiecte au fost apreciate cu medalii de aur, argint și bronz. În anul 2020 am creat un Centru pentru Educație Științifică (Go Science) sub egida Asociației Club Științific Turda, inspirată fiind de ideile elevilor mei, în compania cărora petrec zilnic mult timp de calitate. Intenția mea este ca, prin tot ceea ce fac în cadrul meseriei mele, să sporesc zona de confort a celor care doresc să acumuleze informații din domeniile științei, a biologiei în mod special, să le ofer un suport propice studiului, astfel încât fiecare dintre ei să deprindă abilități trainice de aprofundare a unui conținut științific.
A.S.: Ce a însemnat pentru d-voastră nominalizarea la această categorie: „profesor de 10”?
L.M.: Această nominalizare a însemnat o oportunitate de a evidenția aspecte din domeniul educației și poate oferi o validare a muncii și devotamentului depuse. În același timp de a atrage atenția asupra meseriei de dascăl și asupra impactului pozitiv pe care fiecare profesor îl poate avea asupra elevilor. De asemenea, reprezintă o sursă de motivare pentru mine să continui să-mi îmbunătățesc metodele de predare și să inspir elevi în viitor. Acest premiu nu reprezintă doar un succes individual, ci și rezultatul colaborării deosebite pe care o am zi de zi cu elevii.
A.S.: Ce ați simțit când ați primit acest premiu?
L.M.: Onoare, emoție, bucurie. Chiar dacă noi, profesorii, primim recompense din partea elevilor zi de zi, sub forma de zâmbete, aprecieri, cuvinte frumoase, răspunsuri bune la teste, interes pentru materia predată, acest premiu îmi oferă o mare satisfacție și mă motivează să continui să fiu un profesor dedicat, pasionat și implicat în viitorul elevilor.
A.S.: Cum ar trebui să fie legătura dintre profesor – elev?
L.M.: Consider că rădăcinile unei relații unice pe care o poate avea profesorul cu elevii săi trebuie să fie ancorate în ÎNCREDERE reciprocă: Profesorul ar trebui să aibă încredere în abilitățile și potențialul elevului și să îl încurajeze să-și depășească limitele. La rândul său, elevul ar trebui să aibă încredere în competențele și intențiile profesorului. Pornind de aici, se dezvoltă și se diversifică multiple direcții prin care profesorul și elevul construiesc împreună competențe.
A.S.: Ați avut multe generații pe mână. Ce s-a schimbat în sistemul educațional în ultimii 25 de ani?
L.M.: Fiecare generație a avut ceva unic în modul de manifestare și dezvoltare, dar cred că o schimbare puternică s-a produs la nivelul modului de învățare și comunicare, care acum se întâmplă acum în interacțiune cu tehnologia. Și asta nu este un lucru rău, după părerea mea. Eu lucrez acum la dezvoltarea unei platforme educaționale unde elevii pot găsi toată materia școlară explicată într-un mod atractiv, de către mai mulți profesori la aceeași disciplină, care nu va înlocui predarea de la școală, care este unică și nu poate fi echivalată, dar îi va facilita elevului accesul nelimitat la conținuturi de calitate, dincolo de programul de la școală. În același timp, consider că generațiile mai tinere sunt mai conștiente de problemele sociale și sunt mai implicate în activități de voluntariat și activism. Eu îi încurajez pe elevi să colaboreze, să-și exprime gândurile și să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și de rezolvare de probleme și se pare că ei reușesc lucrul acesta.
A.S.: Considerați că ce se întâmplă acum în educație este normal?
L.M.: Educația în sine este un proces dinamic, care presupune multe eforturi. Asemeni altor profesori, aspir la un viitor mai bun al societății românești prin promovarea diferitelor forme de educație în rândurile celor tineri și foarte tineri pentru a forma motivația de a căuta, de a cerceta, de a conștientiza. Toate acestea necesită timp și resurse. Ceea ce cred eu că s-a omis în toți acești ani este interesul pentru a dezvolta strategii prin care meseria de dascăl să fie mai ușor de practicat și de ales. Tinerii nu sunt „antrenați” suficient înainte de a porni în aventura numită cariera de dascăl. De aceea, instituirea unui sistem de practică pedagogică, să zicem, de un an, în care tinerii să asiste la ore, să predea ore doar în prezența unui mentor astfel încât să înțeleagă exact ce au de făcut, cum trebuie să procedeze în diferite situații și dacă această meserie li se potrivește. Abia după parcurgerea unui program de pregătire serios, să poată începe să predea singuri la clasă. Spre exempu, zilele acestea am fost vizitați la școală de un grup de studenți și profesori de la Universitatea Fontys din Olanda, care au venit să deruleze activități din cadrul unui program de practică pedagogică. Aceștia au asista la ore și apoi au predat ei elevilor români, prezentându-le diferite metode de predare-învățare praticate în Olanda. Pe tot parcursul activității, au fost monitorizați de profesorii lor și le-au oferit feedback. Studenții se aflau în al 3-lea an de practică pedagogică, iar din toamnă vor începe să predea. Iată cum sunt pregătiți tinerii pentru a deveni profesori în alte țări! Apoi cred că este esential ca fiecare școală să fie foarte bine echipată cu resurse pentru desfășurarea fiecărei ore. Gândiți-vă, atât elevii cât și profesorii vin la școală pentru a desfășura un efort intelectual. Mediul în care se desfășoară tot acest proces trebuie să fie adecvat, primitor, stimulativ, dar care să aibă și spații pentru recreere.
A.S.: Care este relaționarea d-voastră cu conducerea CNMV și cu colegii de catedră?
L.M.: Pornind de la premisa că relația dintre profesor și conducerea școlii este extrem de importantă pentru buna funcționare a instituției și pentru oferirea unei educații de calitate elevilor, desfășor o colaborare eficientă și respectuoasă cu colegii și cu conducerea școlii, iar prin ceea ce fac încerc să creez o atmosferă de lucru pozitivă și de respect.
A.S.: Inspirați elevii, acei oameni care vor conduce destinele acestei țări. Avem viitor?
L.M.: Cu siguranță avem un viitor. Trebuie să avem și răbdare. Poate în societatea noastră lucrurile cu sens se întâmplă mai greu, dar cu siguranță se vor întîmpla. Iar sensul va fi dat exact de elevii noștri care acum dobândesc competențe de dezvoltare socială fantastice. Mi-au rămas în minte cuvintele unui domn plin de înțelepciune, care spunea că atunci când se gândește la România o aseamănă cu un copil de 12 ani… Cred că are dreptate, avem o țară „tânără”, care mai are multe de învățat și experimentat.
A.S.: De unde vine această pasiune pentru predat?
L.M.: Cred că vine din dorința de a face o diferență și din dorința de a contribui cumva la binele comun al societății. Provine și din exemplele pozitive și negative pe care le-am avut în fața ochilor în calitate de elevă. Profesorii au această putere de a influența și de a modela următoarea generație, de a le oferi instrumentele necesare pentru a avea succes și de a le inspira să își atingă potențialul maxim. Dacă îți dorești să aduci schimbări pozitive în lume, pasiunea pentru predat poate fi o cale prin care să faci acest lucru.
A.S.: Un gând bun pentru comunitate…
L.M.: Eu cred că educația este o responsabilitate comună și că succesul elevilor noștri nu poate fi atins doar prin parcurgerea programei școlare. Așadar, îi invit pe toți membrii comunității să fie parteneri în această călătorie educațională. Prin susținerea copiilor noștri, putem crea un mediu propice învățării, care să îi încurajeze să-și exploreze interesele, să-și depășească limitele și să se dezvolte ca persoane. Putem lucra împreună pentru a crea o comunitate educativă puternică, în care fiecare copil să se simtă valorizat și susținut. Încurajez comunitatea să participe activ în viața școlii și să sprijinine inițiativele noastre educaționale. Fiecare contribuție contează și poate face o diferență semnificativă și ajută la dezvoltarea unei generații de tineri încrezători și curajoși. Astfel, le arătăm tinerilor că educația are puterea de a le schimba viețile și de a le deschide uși către oportunități nelimitate.